
Karel VI. šířil jméno svatého Václava i za hranicemi; v Niederingelheimu, rodišti Karla Velikého, založil v roce 1354 malou kapitulu svatého Václava, jejímiž členy směli být pouze „lidé milého jazyka českého", což papež uznal jen s jistými rozpaky jako věc dost nezvyklou.
Karel povýšil Václava na symbol celé České koruny, to jest souboru hlavních a vedlejších českých zemí, jež byly tvořeny jádrem, to jest Čechami včetně Kladska a Zitavska, Moravou a slezskými vévodstvími, a nově s královstvím spojenou Horní a Dolní Lužicí. A ještě úžeji byl kníže Václav chápán jako ochránce, patron a mystický vojevůdce „rodiny svatého Václava", to jest Čechů, tvůrců státu a jediného „pravého dědice" království.
Vrcholem jeho okázalého převzetí přemyslovského dědictví byl Korunovační řád českých králů, vypracovaný jím samotným podle vzoru francouzských korunovačních zvyklostí, a použitý poprvé při jeho slavnostní korunovaci dne 2. září 1347.
Byla to první korunovace v českých dějinách, prováděná pražským arcibiskupem, a toto vymanění z předchozí pravomoci mohučské arcidiecéze bylo také Karlovým dílem, souladným s ostatními jeho snahami o nezávislost České koruny na říši.
Není možno zde nepřipomenout, jak význačným symbolem českého státního vědomí se stala svatováclavská koruna po celá další staletí. Po dvou stech padesáti letech od bitvy na Bílé Hoře, jež znamenala největší pohromu starého českého státu i národa, byly české korunovační klenoty odvezeny rakouskou vládou do Vídně před blížící se pruskou armádou za rakousko-pruské války v roce 1866. Po válce však rakouská vláda otálela s navrácením těchto klenotů do Prahy, doufajíc, že mezi lidem už nic neznamenají.
Ale pod rozhodným náporem českého sněmu rakouská vláda nakonec ustoupila a za slavnostního podpisu protokolu sněmovní delegací v čele s Riegrem, Sladkovským, a dalšími představiteli českého veřejného života korunovační klenoty vydala dne 28. srpna 1867. Po podpisu nastala ve večerních hodinách triumfální jízda z Vídně do Prahy. Večerní odjezd byl rakouskou vládou zvolen úmyslně proto, aby jízda do Prahy proběhla v noci a nemohla být českým obyvatelstvem sledována.
Stalo se však něco neuvěřitelného, alespoň pro rakouskou vládu. Na každé stanici, počínaje Břeclaví a konče Prahou příštího rána kolem osmé hodiny, očekávaly vlak tisíce až desetitisíce lidí. Nocí hřměly výbuchy hmoždířů, nebe ozařovaly zášlehy ohňů na okolních kopcích, na každém nádraží hrály hudby Kde domov můj, Hej Slované, Čechy krásné, Čechy mé, Moravo, Moravo a chorál Svatý Václave, vojvodo české země, nedej zahynouti nám ni budoucím.
Ačkoli byl vydán policejní zákaz shromažďování, davy lidí zpravidla vytlačily z nádraží četnictvo a obsadily nástupiště. Ženy a dívky oblečené bíle nebo v lidových krojích podávaly členům delegace po staroslovansku chléb se solí. Lidé provolávali hesla: Sláva české koruně! Nedáme se! Ať žijí naše stará práva! A podél trati planuly ohně, zapálené na návrších, takže cesta se stala jednou z největších lidových manifestací onoho období „táborů lidu", kdy se národ znovu vzchopil a důrazně se hlásil o to, oč byl násilím i lstí připraven.
Také v Praze byly korunovační klenoty uvítány obrovskými zástupy, tísnícími se před nádražím a lemujícími ulice až ke Hradu. Vítal je sám rakouský mistodržící, arcibiskup s nejvyššími církevními hodnostáři, přední členové „české" šlechty, vojsko vzdávalo čest, v průvodě byly studentské, dělnické, hudební a pěvecké spolky, v čele s Tyršem sokolové na koních, krojované skupiny, oddíly pražských ostrostřelců, cechy, zástupci univerzity a význačné organizace.